• Sirkus-kuvassa on läheltä kuvattuna kolme oppilasta, kahdella punainen ja yhdellä vihreä esiintymishattu päässään.

Norssissa järjestetään laadukasta perusasteen ja lukion opetustyötä, opettajankoulutuksen ohjattua harjoittelua sekä tutkimus- ja kehitystyötä.

Punainen tausta
Sirkus-kuvassa on neljä tyttöä poseeraamassa hymyillen ja vanteen sisältä kurkiestaen.

Sirkustaiteen luokan opetussuunnitelma

Tampereen yliopiston normaalikoulu, perusaste

7. luokan starttikurssi

Seitsemän viikon Intensiivijakson aikana keskitytään oppilaiden ryhmäytymiseen pelien, leikkien ja improvisaatioiden avulla sekä monipuoliseen liikuntaan eri akrobatiamuotoja harjoittelemalla. Luodaan katsaus eri sirkuslajeihin ja selvitetään ryhmän toiveet ja tavoitteet tuleville opinnoille. Tehdään yhdessä ryhmän säännöt ja opitaan sirkusharjoittelun käytäntöjä.

 

VIIKOTTAISET OPINNOT

7. luokka

76 ot,  38 x 90min= 2ot/vko

tekniikka (44ot)  -akrobatia (20ot) ; perusakrobatia, pariakrobatia  ja pyramidit, ilma-akrobatia -tasapaino(12ot); rola-bola, nuora, yksipyöräinen -jongleeraus(12ot); pallot, hattu, diabolo

esiintyminen (12ot)  – improvisaatio, esiintymiskokeiluja, liikeilmaisu, pieni esitys

kehontuntemus (12 ot) -voima/ketteryys/koordinaatio, venyttely, tanssi, ravinto

sirkustaiteentuntemus (8ot) – sirkushistoriaa opitaan draamapedagogian avulla (maailma), sirkussanastoa (suomi), esitysten katsominen ja analysointi

8. luokka

76 ot,   38 x 90min= 2ot/vko

tekniikka (44ot)  -akrobatia (20ot) ; perusakrobatia, pariakrobatia  ja pyramidit, ilma-akrobatia -tasapaino(12ot); rola-bola, nuora, yksipyöräinen -jongleeraus(12ot); pallot, hattu, diabolo

esiintyminen (12ot)  – improvisaatio, esiintymiskokeiluja, liikeilmaisu, pieni esitys

kehontuntemus (12 ot) -voima/ketteryys/koordinaatio, venyttely, tanssi, ravinto

sirkustaiteentuntemus (8ot) – sirkushistoriaa opitaan draamapedagogian avulla (suomi), sirkussanastoa (suomi/englanti), esitysten katsominen ja analysointi

 

9. luokka

76ot,  38x90min=2ot/vko

tekniikka (46ot) – akrobatia (10ot) ; perusakrobatia, pariakrobatia  ja pyramidit, ilma-akrobatia -tasapaino(8ot); rola-bola, nuora, yksipyöräinen -jongleeraus(8ot); pallot, hattu, diabolo, renkaat, keilat -muut (6ot); tolppa, hyppis -oma laji (14ot)

esiintyminen (12ot) – improvisaatio, esiintymiskokeiluja, liikeilmaisu, esitys koulun juhlissa

kehontuntemus (10 ot) – voima/ketteryys/koordinaatio, venyttely, tanssi, ravinto

sirkustaiteentuntemus (8ot) – sirkushistoriaa opitaan draamapedagogian avulla (nykysirkus), esitysten katsominen ja analysointi, sirkussanastoa (suomi/englanti/ranska), alan kirjallisuuteen ja elokuviin tutustuminen, maskeeraus

 

Kuvassa on neljä oppilasta pöydän ääressä koulun aulassa välitunnilla. Taustalla on suuri ikkuna, josta näkyy talvinen metsikkö.
Neljä tyttöä tekevät sirkus-harjoituksia ja ovat asettumassa pyramidi-muodostelmaan.
Kuvassa yläkoulun ruotsin tunnilla miesopettaja on luokan edessä tietokoneellaan ja takaa päin kuvatut oppilaat seuraavat opetusta.
Kuvassa kuvataiteen tunnilta on oppilaita pöydän ääressä siveltimillä maalaamassa. Esiliinat on puettu päälle suojaamaan omia vaatteita.