Norssissa järjestetään laadukasta perusasteen ja lukion opetustyötä, opettajankoulutuksen ohjattua harjoittelua sekä tutkimus- ja kehitystyötä.

Oppilashuolto

Tampereen yliopiston normaalikoulu, perusaste

Perusopetuslain 31 a §:n mukaan oppilaalla on oikeus saada maksutta opetukseen osallistumisen edellyttämä tarvittava oppilashuolto. Oppilashuollolla tarkoitetaan oppilaan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa.

Kaikkien oppilaiden kanssa työskentelevien sekä oppilashuoltopalveluista vastaavien työntekijöiden on tehtävissään edistettävä oppilaiden ja koko kouluyhteisön hyvinvointia sekä kodin ja koulun välistä yhteistyötä.

Oppilashuolto jakautuu yhteisölliseen ja yksilökohtaiseen oppilashuoltoon.

Yhteisöllinen oppilashuolto on osa koulun toimintakulttuuria ja toimia, joilla edistetään oppilaiden osallisuutta, oppimista, hyvinvointia ja terveyttä. Tavoitteena on luoda turvallinen ja terve oppimis- ja työympäristö, edistää ja ehkäistä syrjäytymistä sekä ylläpitää työyhteisön hyvinvointia.

Yksilökohtainen oppilashuolto

muodostuu kouluterveydenhuollosta, psykologi- ja kuraattoripalveluista sekä tapauskohtaisesti koottavasta monialaisesta asiantuntijaryhmästä, jossa käsitellään yksittäisen oppilaan tai tietyn oppilasryhmän tuen tarvetta.

Alakoulun yhteisöllistä oppilashuoltoa koordinoivan ryhmän muodostavat rehtori, erityisopettaja, koulupsykologi, koulukuraattori ja kouluterveydenhoitaja. Yläkoululla ryhmään kuuluu lisäksi opinto-ohjaaja. Tarvittaessa ryhmää täydennetään muilla asiantuntijoilla.

Koulukuraattori

Koulukuraattori on koulun sosiaalityöntekijä. Työn tavoitteena on auttaa ja tukea oppilaita koulunkäyntiin ja muuhun elämänpiiriin liittyvissä asioissa.

Koulukuraattori toimii yhteistyössä oppilaan, hänen vanhempiensa, häntä hoitavien ja kasvattavien henkilöiden, kouluyhteisön ja muiden verkostojen kanssa. Yhteistyösuhteet perustuvat luottamuksellisuuteen ja tavoitteena on tukea lasten ja nuorten psykososiaalista kasvua. Koulukuraattori osallistuu tarvittaessa monialaisen asiantuntijaryhmän työskentelyyn yksittäisen oppilaan asioissa sekä monialaiseen yhteistyöhön oppilaan pedagogisen tuen suunnittelussa. Koulukuraattori toimii yläkoululla myös tukioppilastoiminnan toisena ohjaajana.

Koulukuraattori työskentelee normaalikoulussa kaikilla kouluasteilla ja on tavattavissa alakoululla pääsääntöisesti perjantaisin ja yläkoululla maanantaista keskiviikkoon.

Oppilas voi hakeutua koulukuraattorin luokse itsenäisesti tai esimerkiksi opettajan, huoltajan, koulupsykologin tai kouluterveydenhoitajan suosituksesta. Yhteyttä voi ottaa kaikenlaisissa elämäntilannetta, koulunkäyntiä, kaverisuhteita, kiusaamista, perhetilannetta ja vapaa-aikaa koskevissa asioissa. Vanhemmat voivat ottaa yhteyttä koulukuraattoriin myös tarvitessaan neuvontaa ja ohjausta lapsen ja nuoren elämään ja vanhemmuuden tukemiseen liittyvissä asioissa.

Yhteystiedot: Linda Hakanen,
sij. 1.8.2018 alkaen Sanna Kontio sanna.kontio@staff.uta.fi, puh. 050 5099 046

 

Koulupsykologi

Koulupsykologin työn tavoitteena on edistää erityisesti oppilaiden psyykkistä hyvinvointia sekä oppimista yksilökäyntien ja ryhmään tai koko yhteisöön kohdistuvien toimien kautta.

Oppilas voi hakeutua koulupsykologin vastaanotolle itsenäisesti tai esimerkiksi opettajan, huoltajan, koulukuraattorin tai kouluterveydenhoitajan suosituksesta. Koulupsykologiin voi ottaa yhteyttä kaikenlaisissa lapsen ja nuoren oppimista, kasvua ja kehitystä sekä tunne-elämää, käyttäytymistä ja mielialaa koskevissa asioissa tai erilaisten kriisien kohdatessa.

Koulupsykologi antaa neuvontaa ja ohjantaa ja tarvittaessa kartoittaa oppilaan oppimisvalmiuksia tai psyykkistä hyvinvointia haastatteluin, havainnoimalla sekä tutkimuksilla yhteistyössä oppilaan vanhempien, opettajien sekä oppilaan muiden yhteistyötahojen kanssa. Yksilötyössä myös lyhytjaksoiset keskustelukäynnit ovat mahdollisia.

Tarvittaessa koulupsykologi ohjaa oppilaita jatkotutkimuksiin- ja hoitoon tai muihin tukipalveluihin. Koulupsykologi osallistuu myös tarpeen mukaan monialaisen asiantuntijaryhmän työskentelyyn yksittäisen oppilaan asioissa sekä monialaiseen yhteistyöhön oppilaan pedagogisen tuen suunnittelemiseksi.

Koulupsykologi ottaa pääsääntöisesti vastaan ajanvarauksella ja työskentelee normaalikoulussa kaikilla kouluasteilla. Koulupsykologi työskentelee peruskoululaisten kanssa yleensä maanantaisin, tiistaisin ja torstaisin. Normaalikoulun lukiolla koulupsykologi on yleensä keskiviikkoisin.

Koulupsykologi on terveydenhuollon laillistettu ammattihenkilö, jonka palvelut ovat luottamuksellisia ja lakien määrittämiä.

Yhteystiedot: Elina Sisso-Hakonen, elina.sisso-hakonen@uta.fi, puh. 050 4201 404 (maanantaista torstaihin)

 

Kouluterveydenhuolto alakoulun 1.-4.lk:t

Oppilasvastaanotto ilman ajanvarausta maanantaisin, tiistaisin ja torstaisin klo 10.30-11.30.

Terveydenhoitaja: Tiia Aaltonen
Osoite: Kuokkamaantie 16, 33800 Tampere
Puhelin: 040 801 6817

Koululääkärin vastaanotto on terveydenhoitajan ajanvarauksen kautta.
Terveydenhoitaja on parhaiten saavutettavissa joko Wilman tai tekstiviestin kautta.

Terveystarkastukset pyritään kuitenkin järjestämään kussakin toimipisteessä erikseen sovittuina päivinä.

Kouluterveydenhuollon tiedote 2018 – 2019 (pdf)

Kouluterveydenhuolto, luokat 5-9.

Paikalla ma, ti, ke ja pe, avovaastanotto myös 10.30-11.30

Terveydenhoitaja: Jaana Unha
Osoite: Kuokkamaantie 16, 33800 Tampere
Puhelin: 040 800 4062

Koululääkärin vastaanotto on terveydenhoitajan ajanvarauksen kautta.
Terveydenhoitaja on parhaiten saavutettavissa joko Wilman tai tekstiviestin kautta.

Kouluterveydenhuollon tiedote 2018 – 2019 (pdf)

Koulukuljetukset

Koulukuljetusten järjestelyt löytyvät koulukuljetukset-sivulta. Tampereen yliopiston normaalikoulussa noudatetaan Tampereen kaupungin yhteisiä linjauksia.
– Koulukuljetukset

Oppimisen tuki

Erityisopetusta tarjotaan yksilö- tai pienryhmäopetuksena.  Tuen tarve voi olla esim. oppimisvalmiuksissa tai -strategioissa, ikäkauden oppisisältöjen haltuunotossa, vuorovaikutustaidoissa, itsesäätelyssä tai toiminnan ohjauksessa. Tukea annetaan myös omassa opetusryhmässä muun opetuksen yhteydessä.

Aloite tuen saamiseksi voi tulla oppilaalta, huoltajalta, luokan- tai aineenopettajalta tai oppilashuollon henkilöltä. Tuki suunnitellaan, toteutetaan, arvioidaan ja dokumentoidaan yhteistyössä.